Ízlett a tajvaniaknak a derecskei almalé

Hajdú-Biharból is be lehet törni távoli piacokra, csak körültekintően kell nekilátni.

tajvan.jpg

 Szabó Imre a derecskei Bold Agro Kft. képviseletében a tajvani találkozón.
Hasznos út volt számukra. © Fotó: Magánarchívum

Hazai szemmel egzotikus országok is piacai lehetnek a hajdú-bihari termékeknek, amennyiben a cégek jól mérik fel a saját gyártókapacitásuk határait, megfelelõ minõségre képesek és hajlandók energiát fektetni úgy a vállalkozásuk sztorijába, mint a személyes megjelenésbe. Akiben megvan az ehhez kellõ bátor, nyitott, fejlõdésre vágyó szellem, annak a megyei kereskedelmi és iparkamara nagyon sokat tud segíteni, a közelmúltban például a 23 milliós szigetországba, Tajvanra vittek üzletembereket. Elõtte a 9,4 milliós Egyesült Arab Emírségekben és a hatalmas, 1,3 milliárdos Indiában is járt konzorciumi delegáció, ráadásul nem egyedül: az Eagle 1 és 2 projekt révén angol, belga, görög, litván és olasz vállalkozókkal utaztak és célirányos üzleti találkozókon vettek részt.

Az Enterprise Europe Network, amelynek többéves tapasztalataira építhettek a szervezés során – egyebek mellett – az európai kis- és középvállalkozások nemzetközi kapcsolatainak bõvítésére, új piacok meghódítására jött létre.

– Nem csak partnerkeresésben, kapcsolatépítésben, vagy az adott térség kulturális szokásaira való felkészítéssel segítjük az érdeklõdõket, hanem üzleti utakat is szervezünk a Magyarországon sikeres vállalkozóknak a külföldi megmérettetés érdekében. A kamaránál az a tudás és tapasztalat is megvan, amivel feltárható az adott cég termelékenységéhez, továbbfejlõdési lehetõségéhez illõ piac. Rajtunk keresztül hatékonyabb a kapcsolatépítés, mint egyedül – érvelt a Naplónak dr. Skultéti Éva a tajvani eredményekrõl beszámolva. A megyei kereskedelmi és iparkamara fõtitkára megjegyezte: tisztában van vele, hogy sokan azonnali sikerre vágynak, és kidobott pénznek tartják az efféle utakat. Ugyanakkor az adott szereplõ szándékának mélységét is jelzi, mennyire képes felkészülni a saját céges bemutatkozásával, termékmintájával, vagy akár személyes megjelenésével.

Nyerő csomagolás

Az egyharmad magyarországnyi Tajvan hegyvidékes, kevés a termõföld, ezért elsõsorban élelmiszeripari termékek exportjára van esély. Húskészítményekkel egy sang­haji közvetítõn keresztül már jelen vagyunk a szigeten, a cél azonban a direkt, ezáltal olcsóbb kivitel. – Kifejezetten erõs érdeklõdést mutattak az általuk nagyon jónak tartott derecskei almalé iránt, a termelõt nem csak kérdésekkel bombázták és ajánlatokat tettek, hanem helyszíni céges látogatásra is invitálták. Például az is kiderült, mennyire fontos Tajvanon a „cuki” csomagolás. Õk egyébként gyorsabban szeretnének eredményt elérni, mint az általában megszokott. Az Emirátusokban, ahol a múlt õsszel jártunk két cég is elõrehaladott tárgyalásokat folytat. Abban a térségben a gyümölcslé mellett tészta jellegû, gluténmentes termékek iránt nagyobb a kereslet.

tajvan2.jpg

 Tajvanon nagyon kevés a termõföld, ezért a mezõgazdasági termékekbõl behozatalra szorul, és ebben szerepet kaphatnak akár magyar cégek is. 
Fotó: AFP, James Huang

A derecskei almalé gyártója kapcsán szintén szembeötlõ volt, hogy az íz és a csomagolás mellett mennyire fontos a marketing. A tajvaniaknak nagyon tetszett a cég által végzett pedagógiai tevékenység (rendszeresen szerveznek gyerekcsoportokat az almásokba), ennek abban is van szerepe, hogy megkülönbözteti a céget a többitõl. A vámolásra, csomagolásra, kiszerelésre vonatkozó praktikus kérdéseikbõl úgy tûnt, akár a jövõ évi üzleti tervükbe illeszthetõen is számolnak velük – összegezte a fõtitkár.

A siker mérőszámai

Mint említettük, ezek az utak nem csak a harmadik országbeli lehetõségek miatt érdekesek, hanem azért is, mert a magyarok más európai cégvezetõkkel is összeismerkedhetnek és köthetnek üzleteket. A hajdú-bihari kamara évtizedek óta meghatározó szereplõje a nemzetközi piacépítési folyamatnak. A sikeres külkapcsolatok a védjegyévé váltak, ezért is alakíthattak konzorciumot a már említett európai partnerekkel a tajvani, emirátusi, indiai kapcsolatfejlesztésre (a programot az Európai Unió 75, a konzorciumi tagok 25 százalékban finanszírozzák) – A magyar vállalkozók számára a lehetõség országosan nyitott volt, budapesti és kaposvári üzletembereket is vittünk Tajvanra. Alapvetés, hogy mindenki számára biztosítsunk tárgyalópartnereket, amihez természetesen angolul elkészített, olyan igényes cégprofilt kértünk, illetve segítettünk az elkészítésében, amire felfigyelhetnek külföldön. A magyar igények és a célországi lehetõségek összeillesztésében a Külgazdasági és Külügyminisztérium munkatársai segítettek. Összességében büszke vagyok arra, hogy a magyarok mindig felkészültek voltak – tette hozzá Skultéti Éva.

A program sikerét tükrözi többek között az is, hogy a partnerek milyen mértékben delegálnak vállalkozásokat, valamint az üzleti tárgyalások nyomán mennyi együttmûködési megállapodást kötnek. E tekintetben a megyei kamara tajvani útja kifejezetten jó eredménnyel zárult, hiszen négy ilyen kapcsolatra is jó a kilátás, míg az Emirátusokban eddig kettõ született.

Forrás: haon.hu

Hasolnó cikkek